کد مطلب:210685 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:119

ستارگان کروی
گروه های كروی ستارگانی هستند كه بیش از صد گروه شناخته شده اند و صدها هزاران ستاره تابناك دارند كه از خورشید سیصد بار بزرگ تر و تابناك تر می باشند.

انفجار ستارگان نواختر و فوق نواختر

هر چند ماه یكبار منفجر می شوند و این انفجار آنها روی یك حكم طبیعی است كه نیروها را جمع می كند و پخش می نماید.

برخی از ستارگان حتی روزانه نورشان تغییر می كند درخشان یا بسیار روشن - روشن - نورانی می شوند و این چهار حال برای آنها رخ می دهد.

و ستارگانی هستند كه ده بار صد بار یا هزار بار از خورشید نورانی تر هستند.

هیچ چیز در آسمان ساكن نیست همه در حركت هستند و حركت آنها برخی بی نهایت سریع و برخی كند هستند مدار افلاك حركت است اگر حركت نباشد سقوط و تلاشی است.

سیارات منظومه شمسی ما دویست میلیون سال یكبار دور كهكشان گردش می كنند و از پیدایش خورشید تا به حال فقط 25 سال این سفر تكرار شده است پس خورشید پنجاه هزار میلیون سال است كار می كند.



[ صفحه 114]



ستاره شناسان گویند آنچه امروز در آسمان ستارگانی می بینیم و دنیای ستارگان از حدود چهار هزار میلیون سال پیش بوده تا در آن تاریخ تجدید حیات یافته است.

در این اوراق نمی خواهیم علم هیئت و افلاك را بنویسم زیرا این كتاب را جداگانه پرداخته ایم این جا فقط می خواهیم بگوئیم اطلاعات جدید راجع به هیئت عالم در اسلام سابقه دارد و همه چیز را بیان فرموده اند و مدرسه جعفری مشحون بر این حقیقت است برای اطلاع وسیع تر بهتر است كه به تفسیر طنطاوی در ذیل آیات افلاك آسمانی و جلد 14 بحارالانوار شامل احادیث علوی از زبان امام صادق علیه السلام مراجعه نمایند.